
Spreken & trainen
Je kunt me inhuren als spreker en trainer. Ik kan een presentatie, workshop of training verzorgen over beeldcommunicatie en over gedragsverandering. Dat kan een introductie zijn, maar ook een verdieping, zoals het pakken van aandacht met beeld, het leren kennen van gedragstechnieken om gedrag te veranderen of hoe je begrijpelijk communiceert met beeld en design.
Bekijk de mogelijkheden
En kies wat bij jou past
Presentatie
In 30 tot 60 minuten neem ik je mee in de wondere wereld van gedragsverandering of beeldcommunicatie. Het is een uitstekende introductie in het onderwerp. Je leert de basics, waar(voor) je het toepast en wat belangrijke do's & don'ts zijn. En natuurlijk komen er veel aansprekende voorbeelden langs.
​​
Uitstekende introductie
Workshop
In een dagdeel duik je dieper in een bepaald onderwerp. Je leert belangrijke fundamenten en gaat aan de slag met activerende opdrachten. Bovendien vertaal je de inzichten naar je eigen casus. Aan het einde van de workshop ga je met een hoofd vol ideeën en inzichten naar huis, waar je direct mee aan de slag kan.
​
Praktische Verdieping
Training
Tijdens meerdere bijeenkomsten ga je aan de slag met gedragsverandering of beeldcommunicatie. We staan uitgebreid stil bij de principes en de praktijk en je leert dit stapsgewijs vertalen naar een slimme aanpak voor je eigen casus. Dit is de meest rijke en volledige optie waarin alle essentiële onderdelen aan bod komen.
​
Het complete verhaal
"Als je het niet eenvoudig kan uitleggen, dan begrijp je het nog niet goed genoeg."
Deep dives
Naast een algemene introductie, kan ik ook diep(er) duiken in een onderwerp.
Beeld & design: van attentie naar beweging
Aandacht is een voorwaarde om effectief te communiceren. Maar hoe pak je aandacht met beeld, zodat je beelden stopping power hebben? En hoe krijg je mensen vervolgens in beweging, zodat ze ook iets (anders) gaan doen en kiezen?
Inzichten uit deze deep dive zijn uitstekend toe te passen bij het ontwerpen, evalueren en creëren van persuasieve content en campagnes. Het helpt om de doelgroep te bereiken, verleiden en beïnvloeden. Je leert aandacht trekken met beeld, gedragstechnieken activeren en slim ontwerpen zodat gebruikers bepaalde keuze-opties vaker kiezen. Zo optimaliseer je het bereik én effect van je uitingen.
Zeer waardevol als je boodschap flinke aandachtsconcurrentie heeft en je mensen in beweging wilt brengen.
Begrijpelijke beeldtaal: dump die opleukbeelden!
Het lijkt makkelijk om duidelijke beeldtaal te ontwerpen. Maar toch zijn veel instructies, handleidingen, bordjes, websitepagina's, folders en infographics erg onduidelijk. Met alle gevolgen van dien. Hoe zorg je voor duidelijke iconen, illustraties en foto's die je boodschap verhelderen in plaats van verwarren? En welke rol speelt design daarbij?
Inzichten uit deze deep dive zijn uitstekend toe te passen bij het ontwerpen en creëren van communicatiemiddelen die een boodschap duidelijk moeten overbrengen. Het helpt om helder te informeren over gewenst gedrag, (nieuw) beleid of regels en richtlijnen. Zo zorg je dat een ontvanger zo min mogelijk moeite hoeft te doen om de boodschap te begrijpen, waardoor je verwarring en fouten voorkomt. ​
Essentieel als je regelmatig communiceert met inwoners, burgers, anderstaligen en/of laaggeletterden.
Je doet niet wat je denkt. En dat geldt ook voor jou.
Veel mensen weten dat roken en drinken slecht is voor hun gezondheid. Maar ze doen het toch. En dat regelmatig sporten goed voor ze is. Maar ze doen het te weinig. Waarom handelen we niet in lijn met wat we weten? En waar komt dat vreemde gedrag eigenlijk vandaan?​​
Tijdens deze interactieve deep dive ontdek je dat mensen niet volledig rationeel handelen. Ook jij. En dat ons verleden als jager-verzamelaar daar een grote rol bij speelt. We verkennen denkfouten, de invloed van wat andere mensen denken en doen en de subtiele invloed van de omgeving. Zo leer je begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. En dat is een onmisbare stap als je gedrag van anderen effectief wilt veranderen.
Uitstekend als je wilt begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en waar dat vandaan komt.
Weg met de grabbelton van gedragstechnieken!
Regelmatig kiezen mensen op goed geluk een techniek om gedrag te beïnvloeden. Ze grabbelen als het ware in de grabbelton van gedragstechnieken, waarin meer dan 100 technieken zitten. Maar effectief is dat niet. Sterker nog: het kan zelfs risicovol zijn en leiden tot meer ongewenst gedrag. Hoe pak je dat slimmer aan?
​
Deze deep dive is een uitstekende introductie in de werkwijze van een gedragsexpert, vol met voorbeelden. Je maakt kennis met het belang van werken met gedragsinzichten en hoe je deze koppelt aan de juiste gedragstechnieken. Zo leer je een interventie doelgericht ontwerpen, zodat je er écht impact mee maakt. ​​
Perfect om geïinspireerd te raken door de kracht van het specialisme gedragsverandering.

Eerdere opdrachten
Waar ik mocht spreken en trainen
2025
Keynote Gebruiker Centraal
Keynote Communicatie Netwerk Limburg
Inspiratiesessie Kortom Leuven
Workshops The New School Amsterdam
Workshops Hogeschool Utrecht
Keynote Gemeente Leiden
Presentatie Kortom Brussel
Keynote Hogeschool Zuyd
Workshop Kortom Antwerpen​
Workshop Europol
Keynote Provincie Zuid-Holland
​
Eerder (een greep uit)
Inspiratiesessie - Dag van het gedrag
Keynote Universiteit van Antwerpen
Keynote Vrije Universiteit Amsterdam
​Inspiratiesessie en advies Bol.com
Keynote Gemeente Almere
Presentatie SWOCC
Workshop Taal voor Allemaal
Keynote Behaviour Club
Inspiratiesessie Edumundo​
Keynote Hogeschool van Amsterdam

