
Beeld & design maken verschil
Als ontvanger zien we vaak het belang van beeld en design bij communicatie. Maar als maker vergeten we dat nog weleens. Het gaat om de inhoud, toch? Natuurlijk, helemaal waar. Maar het is ook belangrijk om die inhoud duidelijk en aantrekkelijk over te brengen, zodat je doelen bereikt. En daar maakt beeld en design al het verschil.
Om beeld goed in te zetten, is het belangrijk om eerst je doel te bepalen.
Ik onderscheid 5 doelen van beeld en design:
1. Zichtbaarheid
2. Leesbaarheid
3. Aandacht
4. Begrijpelijkheid
5. Beïnvloeding
Ieder doel heeft zijn eigen beeldgrammatica. Dat zijn richtlijnen die je kunt toepassen om je doel met beeld te bereiken. En het boeiende is: die kunnen elkaar versterken, maar ook tegenspreken. Ter illustratie: je kunt veel aandacht pakken met seksueel geladen beeld. Maar dat betekent nog niet dat iemand je boodschap ook begrijpt, omdat het vaak afleidt van de boodschap. En je kunt prachtige gedragstechnieken in een uiting toepassen. Maar als die uiting geen aandacht pakt, ziet niemand het en maak je weinig impact.
Daarom is het essentieel om eerst te bepalen wat je doel is met beeld. Vervolgens kun je enkele richtlijnen toepassen om dat doel te bereiken. Die richtlijnen per doel, ofwel beeldgrammatica, daarin ben ik gespecialiseerd.
Mijn visie op beeldcommunicatie
Iets wat zichtbaar is, is nog niet leesbaar
Iets wat leesbaar is, heeft nog geen aandacht
Iets wat aandacht heeft, is nog niet begrijpelijk
Iets wat begrijpelijk is, is nog niet overtuigend

Zichtbaarheid
Iets is zichtbaar als er voldoende licht is, het groot genoeg is om waar te nemen en als het contrast heeft. Bovendien moet je je oog erop richten, zodat het op je fovea valt en het scherp kunt zien. Niet heel verwonderlijk: beeldcommunicatie start altijd met zichtbaarheid. Heel basaal, maar daardoor ook essentieel.

Leesbaarheid
Vormgeving en design speelt een grote rol bij het ordenen van informatie. Als je dat juist doet, dan is informatie gemakkelijk en snel te verwerken. En dat pleziert een kijker. Een uiting is dan, zogezegd, goed leesbaar. Onbewuste perceptiewetten en de psychologie van je waarneming speelt daarbij een essentiële rol.

Aandacht
Aandacht bepaalt welke informatie je bewust verwerkt. Het is vaak een voorwaarde als je een boodschap wilt overbrengen. Basisprincipes van aandacht zijn relevantie en afwijken van de omgeving. Maar daarnaast krijgt informatie die te maken heeft met je voortbestaan of voorplanting voorrang en er zijn meerdere onbewuste aandachtskapers. Door slim gebruik te maken van deze inzichten, kun je aandacht pakken, sturen en vasthouden met beeld(en).

Begrijpelijkheid
Welke iconen, illustraties of foto's brengen de boodschap het meest duidelijk over? Dit is de wondere wereld van betekenisgeving aan beeld. Grofweg zijn er twee manieren waarop betekenis van beeld tot stand komt: simpel en complex. Beide hebben hun voor- en nadelen en kennen belangrijke voorwaarden en richtlijnen om rekening mee te houden, om zo de juiste indruk en betekenis achter te laten.

Beïnvloeding
Met beelden kun je gemakkelijk emoties oproepen. Het leent zich dan ook uitstekend om mensen te verleiden, zoals vaak in campagnes en reclame wordt gedaan. Maar ook met design kun je gedragstechnieken activeren en keuzes van mensen sturen. Zo kun je mensen beïnvloeden en hen een duwtje in de goede richting geven.
Lees artikelen
Regelmatig schrijf ik iets over beeldcommunicatie. Voor Adformatie, Marketingfacts, Gebruiker centraal, Tekstblad of SWOCC. En ook op LinkedIn post ik zaken die mij opvallen. Ter illustratie vind je hieronder enkele artikelen.






